ילד מתוק, ממש מלח הארץ / חלק שלישי

בפוסטים שעברו סיפרתי על איך נכנסה גבינת הקוטג' של תנובה לחיי והבאתי כמה נתונים לגבי התפקידים שמשחקים הסוכר והמלח בבריאות הציבור בארץ. אתם מוזמנים גם לקרוא מה יש לי לומר על חטיפים בכלל.

תנובה יזמה לפני כמה חודשים את "המצפן התזונתי", סדר יום צרכני-תזונתי חדשני, שתפקידו חינוך לצריכת מזון בריא יותר, הכולל פחות מלח, סוכר ושומן, תוך שמירה על טעמם הטוב של המוצרים. כנראה שלאהבה שלי לקוטג' של תנובה תהיה בכל זאת עדנה.

המצפן התזונתי של תנובה

המצפן התזונתי של תנובה

המהלך הזה, שבמסגרתו חלק גדול ממוצרי החברה עוברים שדרוג בריאותי יותר, יהיה בשאיפה הן קריאת השכמה לנו, הצרכנים, שאוכלים את מוצרי החברה, והן התחלה של מגמה, שבשאיפה תוביל שינוי רחב יותר בקרב חברות מזון נוספות, שיצטרפו אל היוזמה של תנובה לשיפור איכות, בריאות וטעם המוצרים שלהן, לטובת הכלל.

מה אנחנו יכולים לעשות

אז פרט לבניית בית בריא ונקי, מה אני, כאבא של אורי הקטן, יכול לעשות על מנת לשפר את התזונה שלו, ולהקנות לו הרגלי אכילה בריאים יותר?

תודעה

הבעיה של השמנת יתר חולנית היא עולמית, ולא פוסחת עלינו בארץ. אנחנו אוהבים את המשפחה שלנו, ורצים לדאוג לבריאותה עכשיו ובעתיד. לשם כך, צריך ללמוד על הנושא ולחנך את עצמנו. בעידן האינטרנט אין דבר פשוט מכך: אפשר לקרוא מאמרים, ללכת לסדנאות בנושא תזונה נכונה ואפשר להצטרף לקבוצות פייסבוק כגון "הורים נגד ג'אנק לילדים שלנו", שמעודדים, בצורה לא אגרסיבית, את סדר היום של נתינת מזון דל סוכר, שומנים ומלח לילדים.

אני כילד שמח ומאושר עם טרופית

אני כילד שמח ומאושר עם טרופית. אנחנו נשאף להמעיט בנתינה של משקאות ממותקים לאורי

צרכנות נבונה ומודעת

עלינו לפעול לרכוש ולהכניס לבית פחות מוצרים משמינים, מלאי סוכר ומלח לבית, במובן של "לא מכניסים אויבים הביתה". במקביל, להפנים ולקבל שלא ניתן לשלוט על כל מה שהילד אוכל בחוץ, אך לפחות בבית המסגרת תהיה קיימת לחינוך תזונתי בריא יותר.

עלינו להמעיט להביא הביתה ג'אנק פוד, אוכל תעשייתי ואוכל מוכן שבדרך כלל כוללים כמויות גדולות של מלח ושומן, כמשפרי טעם וכחומרים משמרים. יש לנסות לבשל בבית את האוכל שאנו מגישים לשולחן. בנוסף, יציאות משפחתיות בהם אנו הולכים "לאכול בחוץ", רצוי שתהיינה למסעדות שאינן מזון מהיר, למרות (ואולי דווקא בגלל) שמאכלים אלה זולים יותר.

עלינו ללמוד לבחון את הרכיבים ואת הסימון התזונתי של המוצרים בסופרמרקט, להשוות מותגים שונים בהיבט זה ולראות כמה מהכמות המומלצת של שומן, מלח וסוכר אנחנו מספקים לילדנו במוצר זה או אחר.

עלינו להיות מודעים למניפולציות שיווקיות ופרסומיות שנועדו להטעות אותנו, הצרכנים, וללמוד להתעלם מהן. כיתוב "ללא כולסטרול" על בקבוק מים מינרליים הוא חסר ערך, וכיתוב "ללא תוספת סוכר" אינה אומרת שהמוצר בריא יותר, כי ייתכן שכמות הסוכר הקיים כבר בין כה וכה במרכיבים היא גבוהה.

האמת אודות האוכל - סדרת המופת של ה-BBC

האמת אודות האוכל – סדרת המופת של ה-BBC

הרגלים חדשים בבית

הקושי הגדול ביותר הוא מנטאלי – שינוי הרגלים שקיימים בבית שלנו, כחלק ממאמץ תפיסתי של שיפור הוליסטי בתזונה של המשפחה. בהקשר זה, להלן שלוש הצעות קונקרטיות:

  • לא לרכוש כמויות גדולות של אוכל, אפילו אם ישנה הנחה על כמויות גדולות. הדבר נכון במיוחד לחטיפים ודברי מתיקה, שבדרך כלל עולים פחות אם קונים אותם בחבילות משפחתיות (או "אריזות חסכון"). קיום של פחות אויבים בבית מקטין את הפיתוי.
  • להשתדל להפוך את הארוחות המשפחתיות, ככל שניתן, עם כמה שיותר בני משפחה, לארוע שלא עוסק באוכל עצמו, אלא בתקשורת בין בני המשפחה, שיתוף החוויות והרגשות ושיחה. לתת לעיסוק באוכל עצמו מקום משני בארוחה, כמשהו אגבי שנעשה בזמן שהמשפחה חולקת זמן איכות יחד.
  • כאשר ישנם ילדים קטנים בבית, לא לתת לכמות, סוג ועיתוי האוכל שלהם חשיבות גדולה, ולא להפוך אותו לנושא שיחה או מריבה, כדי שלא להפוך את האוכל לעניין רגשי, עם הקשרים של פיצוי או מניפולציה. לנסות להמעיט את החיבור וההתניות בין רגש לבין אוכל.

– אבא של אורי

_______________________________________________________________________

שלישיית הפוסטים "ילד מתוק, ממש מלח הארץ" נכתבו בשיתוף תנובה, המובילים את מהלך "המצפן התזונתי" לשיפור תזונה בריאה יותר.

אם מצא חן בעיניכם הפוסט הזה, אשמח אם תרשמו את כתובת האימייל שלכם שם, מצד ימין למעלה, לקבלת הודעה כשבעתיד יוצא פוסט חדש. את כתובת האימייל שלכם לא אחלוק עם אף אחד.